Omega-3

Omega-3 – vad är det?

Omega-3 är en så kallad essentiell fettsyra – ett livsnödvändigt fett som vår kropp inte kan producera själv. Omega-3 är en viktig byggsten i alla våra celler så det är viktigt att vi äter kost som ger oss tillräckliga mängder. Omega-3 ska vara i balans med omega-6, en annan essentiell fettsyra. Den balansen har rubbats radikalt eftersom omega-3 i vår kost minskat samtidigt som mängden omega-6 i maten ökat lavinartat. Vi äter alldeles för lite fisk och djur från det vilda (omega-3) och på tok för mycket mjöl i from av bröd, pasta och frukostflingor (omega-6).

Omega-3 – var finns det?

Vi får i oss omega-3 från många olika källor, fisk, skaldjur, kött och växter. Men de olika källorna innehåller olika omega-3-fettsyror. Det finns tre typer av Omega-3-fettsyror. EPA och DHA som finns i fisk, skaldjur och kött från gräsbetande djur. Samt ALA som bara finns i växter och måste omvandlas av vår kropp för att göra nytta. EPA och DHA är de byggstenar våra celler behöver.

Omega-3 – vilken ska jag äta?

Förenklat kan man säga så här: Våra celler är uppbyggda av fettsyrorna EPA och DHA i fosfolipidform. Det betyder att fettsyrorna är bundna till varandra på ett sätt som gör dem vattenlösliga. Till skillnad från ”vår egen” omega-3 är omega-3 i fiskolja i triglyceridform som inte är vattenlöslig. Den är inte lika lätt för kroppen att tillgodogöra sig. Det är därför Isikost omega-3 är i form av en kapsel med krillolja – en naturligt ren olja som är rik på EPA och DHA i just fosfolipidform. Så att det du stoppar i dig verkligen kommer till nytta i dina celler. Läs gärna mer om krill och krillolja.

Omega-3 – varför är det viktigt?

Man kan säga att omega-3 är ett smörjmedel för våra celler. En livsnödvändig ingrediens för att cellerna i hjärnan, hjärtat och överallt annars i kroppen att fungera på et bra sätt. Så de kan de ta upp nödvändiga näringsämnen och samtidigt göra sig av med gifter och avfall som kan skada cellerna. Enkelt uttryckt ta tillvara på det hälsosamma vi äter och vår kropp mot onyttiga eller farliga ämnen. Men för att det ska fungera måste den omega-3 vi får i oss vara av rätt typ och inte innehålla gifter eller andra skadliga ämnen.

Det finns många bra och dåliga exempel på omega-3 källor inom både mat och kosttillskott. Skillnaderna mellan halten omega-3 i vildfångad och odlad fisk är exempelvis jättestor, eftersom de lever på olika kost. Den odlade laxen äter kraftfoder som är rikt på omega-6 medan den vildfångade fisken lever på fisk och skaldjur som har höga halter av omega-3.

Skillnaden mellan olika fiskoljor och mellan fisk- och krillolja är också stor. Krillen befinner sig tidigt i näringskedjan och lever dessutom i de rena ishaven. Krilloljan är därför naturligt fri från de gifter som fiskoljan många gånger behöver renas från för att vara godkänd för människor.

Omega-3 – positiva hälsoeffekter

Nu finns tillräckligt många studier för att återförsäljare av omega-3 i Europa ska få säga att omega-3 är bra för hjärtat. Detta förutsatt att man samtidigt informerar om att den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA och EPA. Det kan dock vara bra att tänka på att anledningen bakom de positiva hälsoeffekterna kan vara just den förbättrade cellfunktionen. Om omega-3 förbättrad cellfunktionen leder till ett friskare hjärta kan den alltså vara lika hälsofrämjande för hjärnan, levern eller lungorna också. I dagsläget finns dock inte tillräckligt med vetenskapliga belägg för detta.

Köp Krillolja Omega-3